لوگوی راتامد

مقاله‌ها

همه چیز در مورد دستگاه آر اف در جوانسازی صورت

همه چیز در مورد آر اف

دستگاه آر‌ اف در جوانسازی صورت

خلاصه
چین و چروک و خطوط کشش. پیری پوست که با نازک شدن اپیدرم و کاهش کلاژن مشخص می شود، شکل اصلی پیری پوست است. تاخیر در روند پیری یک موضوع نگران کننده برای متخصصان پوست است. فرکانس رادیویی (RF) یک فناوری غیر سایشی است که برای جوانسازی پوست، کانتورینگ بدن و کاهش وزن استفاده می شود. الکتروترمولیز انتخابی باعث تحریک انقباض کلاژن و نئوکلاژنز می شود. در مقایسه با درمان های زیبایی سنتی، مزایای کمتری از عوارض جانبی و زمان کوتاهی برای بیمار دارد. هدف این بررسی خلاصه کردن اثربخشی و ایمنی دستگاه‌های مختلف RF و محدودیت‌ها در طول درمان‌های RF است. ترکیبی از RF و سایر فن آوری های آرایشی نشان داده شده است. نتایج برای کاربردهای مختلف RF از جمله شلی پوست و صاف کردن چین و چروک تایید شده است. با این حال، بسیاری از مطالعات از روش های ذهنی ارزیابی استفاده می کنند. مطالعات بیشتری برای تعیین بهینه‌سازی درمان‌های RF برای جوان‌سازی صورت مورد نیاز است.

معرفی
با افزایش تقاضا برای به عمل های زیبایی، جوانسازی پوست، به ویژه فناوری آرایشی غیر سایشی، به دلیل حداقل آسیب، عوارض کم و اثرات مطلوب، به کانون تحقیقاتی تبدیل شده است. روش‌های جوان‌سازی غیربلاتیو ظرفیت بدن را برای بازسازی تحریک می‌کنند و عمدتا شامل درمان با فرکانس رادیویی (RF)، درمان با نور پالسی شدید، لیزر نئودیمیوم-یاگ با آلومینیوم  و لیزر اربیوم-یاگ با آلومینیوم و ایتریوم هستند. در میان این روش ها، RF به طور گسترده ای در کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تابش RF بخشی از طیف الکترومغناطیسی است، با امواج الکترومغناطیسی در محدوده 3 کیلوهرتز تا 300 مگاهرتز. آر اف درمانی یک فناوری غیرتهاجمی است که برای جوانسازی پوست، کانتورینگ بدن و کاهش وزن استفاده می شود. جریان الکتریکی تولید شده توسط الکترودهای RF به بافت ها جریان می یابد و انرژی حرارتی را بر روی بدن تولید می کند. در سال 2002، سازمان غذا و داروی ایالات متحده دستگاه RF تک قطبی را برای صاف کردن چین و چروک دور چشم تایید کرد.

سازمان غذا و دارو متعاقبا در سال 2006 درمان RF را برای درمان پوست صورت تایید کرد. از آن زمان کاربردهای RF درمانی به درمان زیبایی پوست گردن رحم، شکم و استخوان ران گسترش یافته است. درمان در دهه گذشته محبوبیت فزاینده ای در جوانسازی صورت به دست آورده است.

در این بررسی، ادبیات انگلیسی مرتبط منتشر شده از سال 2014 تا 2020 از پایگاه داده PubMed بازیابی شد. عبارات جستجوی «فرکانس رادیویی»، «RF»، «جوان‌سازی صورت» و «سفت‌کردن پوست» برای آزمایش‌های بالینی مرتبط جستجو شدند. این بررسی مکانیسم‌های بالقوه، کاربردها و انواع دستگاه‌های RF را که در حال حاضر در جوان‌سازی صورت استفاده می‌شوند، خلاصه می‌کند. نقاط قوت و محدودیت های دستگاه های RF نیز مورد بحث قرار می گیرد.

ویژگی های پیری پوست
پیری ذاتی و پیری بیرونی. پیری ذاتی به مرور زمان و به طور طبیعی اتفاق می افتد و باعث کاهش عملکرد و زیبایی پوست می شود. پیری بیرونی ناشی از عوامل محیطی است و مهم ترین عامل آن قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) می باشد. نور ماوراء بنفش مسئول بیشترین موارد پیری پوست است. پیری نوری از نظر بافت شناسی با نازک شدن اپیدرم، کاهش کلاژن، رسوب الیاف الاستیک غیرطبیعی و اکتازی عروق مشخص می شود. التهاب و آپوپتوز به عنوان علائم بارز پیری نوری در نظر گرفته می شود. در سطح مولکولی، متالوپروتئینازهای ماتریکس در طول فرآیند پیری افزایش می‌یابند و باعث تخریب رشته‌های کلاژن نوع I و نوع III در ماتریکس خارج سلولی می‌شوند.

ظاهر ناخوشایند پیری پوست را می توان به شرح زیر توصیف کرد. Rhytides و striae علائم بالینی برجسته پیری پوست صورت هستند. آسیب نوری و حالات صورت می تواند باعث تسریع ایجاد چین و چروک های ریز و درشت در نواحی جلویی، دور چشم و نازولبیال شود. با افزایش سن، تجمع بیش از حد رنگدانه های اپیدرمی باعث ایجاد لکه های پوستی مانند ملاسما و لکه های پیری می شود. علاوه بر این، ظاهر شلی و ضعف پوست یک مشکل ناامید کننده پس از زایمان و جراحی چاقی است. تشکیل اسکار دائمی و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی (PIH) ثانویه به سایر درماتوزها مانند اسکار آکنه است که می تواند به طور مشابه زیبایی صورت را مختل کند. این تغییرات پوستی افراد را بسیار مسن تر از آنچه هستند نشان می دهد.

دستگاه آر اف در جوانسازی صورت
طبقه بندی کلی دستگاه های RF تجاری موجود بر اساس تعداد الکترودها است. چهار تکنیک متداول مورد استفاده عبارتند از تک قطبی، تک قطبی، دوقطبی و چند قطبی RF و در این بررسی مورد ارزیابی قرار می گیرند. یکی دیگر از کاربردهای دستگاه های RF، ترکیب آنها با سایر روش های درمان زیبایی فیزیکی است. برای مثال، RF فرکشنال با میکرونیدلینگ می‌تواند تأثیر نفوذ و درمان را بدون ایجاد آسیب غیرضروری به بافت‌های مجاور تقویت کند. ترکیب درمان با RF و اولتراسوند به کاهش لایه نرم کمک می‌کند. توسعه این درمان های ترکیبی به طور قابل توجهی دامنه کاربردهای RF را گسترش داده است. هر یک از روش های ذکر شده در بالا دارای مزایا و کاربردهای منحصر به فردی در درماتولوژی زیبایی هستند.

درمان RF تک قطبی
دستگاه RF تک قطبی اولین دستگاه RF مورد تایید تجاری برای اهداف آرایشی بود و از یک ژنراتور و یک نوک دستی تشکیل شده است. برخی از این دستگاه‌ها با سیستم‌های خنک‌کننده طراحی شده‌اند تا از اپیدرم در برابر اثر گرمایش تولید شده توسط انرژی RF محافظت کنند. یک پد زمین پر از خمیر الکترود رسانا بر روی سطح بدن بیمار قرار می گیرد. یک جریان الکتریکی تولید شده توسط سیستم تک قطبی RF از طریق پوست، به بدن و در نهایت به الکترود اتصال به زمین می رسد. سپس درم از 65 درجه سانتی گراد تا 75 درجه سانتی گراد گرم می شود و اپیدرم را حفظ می کند. عمق نفوذ RF تک قطبی حدود 20 تا 25 میلی متر است که عمیق تر از RF دو قطبی یا تک قطبی است. دستگاه های RF تک قطبی به طور گسترده ای برای صاف کردن و سفت کردن پوست مورد استفاده قرار می گیرند، اما عوارض جانبی مانند درد و سوزش در طول درمان به دلیل عمق نفوذ عمیق، شایع تر است. عوارض جانبی کمتر شایع عبارتند از اریتم، سردرد، جای زخم، ادم، آتروفی چربی و فلج صورت. مطالعات حیوانی نشان داده است که استفاده نامناسب از انرژی تک قطبی RF ممکن است اثرات چشمی، عمدتا آب مروارید را نیز ایجاد کند. برای جلوگیری از این واکنش‌های نامطلوب، هنگام انجام درمان RF تک قطبی صورت، باید چشم‌های بیمار را بپوشانید و سطح انرژی RF متوسطی را بدون همپوشانی فوری تنظیم کنید.

یک مطالعه بالینی از دستگاه RF تک قطبی مهندسی شده با قدرت زیاد و یک مدار خود نظارتی برای درمان جوانسازی میانی و پایینی صورت بدون هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی استفاده کرد. هر فرد تحت چهار درمان متوالی در فواصل 1 ماهه قرار گرفت و افزایش کلاژن در 3 ماه پس از درمان مشاهده شد.

یک مطالعه تصادفی دوسوکور نشان داد که چروک‌های اطراف چشمی افراد پس از درمان با دستگاه RF تک قطبی Silk’n SHT بهبود یافت. داده های تجزیه و تحلیل شده کاهش میانگین 1.49 در نمره فیتزپاتریک و کاهش قابل توجهی از Rhytides (P <0.001) در تقریبا همه افراد با نمرات رضایت بالا نشان داد. علاوه بر این، هیچ ارتباطی بین نوع پوست و بهبود چین و چروک یافت نشد

در سال 2017، محققان از یک دستگاه RF تک قطبی 1 مگاهرتز (Cutera, Inc., Brisbane, CA, USA) برای درمان سفت شدن صورت و کاهش چربی به مدت 5 هفته استفاده کردند. اکثر بیماران نمرات رضایت بالایی را برای اثرات سفت کننده پوست گزارش کردند، و اثربخشی کاهش چربی حتی در پیگیری 2 ماهه حفظ شد. هیچ عارضه آشکاری در این مطالعه رخ نداد

درمان RF Unipolar
دستگاه RF تک قطبی دارای یک الکترود است و انرژی RF را در همه جهات بدون ارسال جریان الکتریکی منتشر می کند. این دستگاه‌ها هیچ بالشتکی در تماس با بدن بیمار ندارند. بارزترین تفاوت بین دستگاه RF monopolar و unipolar در نحوه ارائه انرژی است. عمق نفوذ unipolar RF بین 15 تا 20 میلی متر است. برخی از سازندگان دستگاه های RF خانگی را با استفاده از هندپیس تک قطبی طراحی کرده اند که برای کاربران ایمن، راحت و سازگار است.

یک مطالعه بالینی تصادفی دوسوکور، اثر بلند کردن ابرو یک دستگاه RF تک قطبی جدید خانگی را در زنان ارزیابی کرد. 50 زن 30 تا 70 ساله برای دریافت دستگاه فعال با 100 کیلوهرتز یا دستگاه دارونما در هر نیمه صورت خود به طور تصادفی انتخاب شدند و فاصله ابرو تا خط مو بدون هیچ اثر درمانی نامطلوبی پس از درمان کاهش یافت. این مطالعه ایمنی و راحتی یک دستگاه RF تک قطبی خانگی را در سفت کردن پوست فوقانی صورت نشان داد.

یک مطالعه گذشته نگر برای ارزیابی استفاده از یک دستگاه هندپیس تک قطبی RF جدید به نام Tune Face انجام شد که برای سفت کردن پوست استفاده می شود. پس از یک دوره پیگیری 3 ماهه به فاصله 2 هفته، بیوپسی پوست افراد، شلی پوست بهبود یافته و افزایش بسته‌های کلاژن ضخیم در درم را بدون درد نشان داد.

درمان RF دوقطبی و چند قطبی
با پیشرفت های اخیر در فناوری RF، دستگاه های RF دوقطبی و چند قطبی در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. یک دستگاه RF دوقطبی از دو الکترود بدون صفحه زمین تشکیل شده است. پوست بیمار به طور مناسب بین دو الکترود قرار می گیرد و جریان الکتریکی با فرکانس بالا دقیقاً از یک هندپیس از پوست عبور می کند. عمق نفوذ RF دوقطبی تقریباً نصف فاصله بین دو الکترود موازی است (حدود 2 تا 8 میلی‌متر). در مقابل، دستگاه‌های RF چند قطبی از سه یا چند الکترود برای تحویل انرژی حرارتی استفاده می‌کنند. یک الکترود قطب مثبت است، در حالی که الکترودهای باقی مانده به عنوان قطب منفی عمل می کنند. این ویژگی دستگاه های RF چند قطبی از گرم شدن بیش از حد و آسیب بافت جلوگیری می کند. عوارض جانبی درمان با RF دوقطبی به اریتم و تورم خفیف محدود می شود و معمولا چند روز پس از درمان برطرف می شود. PIH یا هیپوپیگمانتاسیون به ندرت در طول پیگیری پس از درمان RF دوقطبی مشاهده می شود. عوارض جانبی درمان با RF چندقطبی شبیه به درمان با RF دوقطبی است. هر دو درمان RF چند قطبی و دوقطبی در مقایسه با سایر دستگاه‌های غیر سایشی، گزینه‌های عالی همراه با توقف کوتاه مدت و درد خفیف هستند. به دلیل شروع سریع و فاصله ثابت کوتاه عمل، برخی از تولیدکنندگان ترکیبی از دستگاه RF دوقطبی و سایر فناوری‌های آرایشی را برای افزایش نفوذ و تقویت اثر معرفی کرده‌اند. روش های ترکیبی چندین مزیت دارند. به عنوان مثال، انرژی RF در پایین ترین سطح تنظیم می شود تا اثرات نامطلوب را به حداقل برساند و در عین حال کارایی مطلوب را حفظ کند. علاوه بر این، درد و احساس سوزش در طول درمان RF دوقطبی با کمک خلاء کمتر شدید است. علاوه بر این، دستگاه‌های RF با چندین الکترود از هم فاصله دارند می‌توانند به عمق پوست خاصی دست یابند.

نلسون و همکاران یک سری موارد را گزارش کردند که در آن 14 بیمار با یک دستگاه گرم کننده پوستی دوقطبی با استفاده از هندپیس دستگاه آر اف برای سفت کردن پوست صورت تحت درمان قرار گرفتند و بیماران هیچ عارضه جانبی را گزارش نکردند. با توجه به نمای حرارتی in vivo در طول کاربرد اولیه، هندپیس RF با توزیع یکنواخت گرما در دمای 43 درجه سانتیگراد، انرژی و درمان را آزاد کرد. همه بیماران در بازدیدهای بعدی بهبود خفیف تا قابل توجهی را نشان دادند.

مطالعه دیگری نشان داد که می توان از فناوری RF از راه پوست برای برداشتن همزمان چربی زیر جلدی و سفت کردن پوست فوقانی استفاده کرد. در سال 2020، یک کارآزمایی چند مرکزی توانایی و ایمنی دستگاه RF دوقطبی از راه پوست را تأیید کرد برای بهبود ظاهر خطوط گلابلار. کاهش خطوط گلابلار حداقل 3 ماه به طول انجامید و حدود 1 سال ادامه داشت. عوارض جانبی نادر شامل حساسیت، تورم، کبودی و پارستزی موقت بود. با این حال، این یک کارآزمایی بالینی غیرتصادفی بود و داده های پیگیری از طریق تلفن جمع آوری شد.

یک درج عضلانی اصلاح شده از دستگاه RF میکرونیدلینگ دوقطبی برای ایجاد پوستی جوان و سفت با نمرات رضایت بالا در همه بیماران استفاده شد. این دستگاه انرژی را به عضلات تقلیدی می رساند. دمای بافت محلی به 67 درجه سانتیگراد رسید و دمای اپیدرم در 10 درجه سانتیگراد حفظ شد. با این حال، پزشکان باید مراقب زاویه ریز سوزن‌ها باشند.

یک مطالعه از یک RF چندقطبی و سینت سایزر میدان الکترومغناطیسی پالسی برای جوانسازی پوست سالخورده در بین ده بیمار کره ای که هشت جلسه درمانی را طی 6 هفته پشت سر گذاشته بودند، استفاده کرد. نمره رضایت بالا با استفاده از پرسشنامه محاسبه شد. این مطالعه کارایی و ایمنی الگوهای منحصر به فرد دستگاه های هم افزایی الکترواپتیکی را در درمان جوانسازی صورت بیماران آسیای شرقی تایید کرد.

در مطالعه دیگری، 30 بیمار تحت چهار درمان چند قطبی و چند فرکانس RF در فواصل دو هفته‌ای قرار گرفتند تا بافت پوست صورت خود را بهبود بخشند و ریتیدها را از بین ببرند. نویسندگان بهبود آماری قابل توجهی را بین اندازه گیری های انجام شده قبل و 3 ماه پس از درمان بدون عوارض جانبی مشهود گزارش کردند.

درمان فرکشنال RF
درمان RF فرکشنال کم تهاجمی انرژی را مستقیماً به درم می رساند و اپیدرم را کمی زخمی می کند. یک دستگاه فرکشنال RF اثر خود را از طریق یک میکروسوزن یا آرایه های الکترودی اعمال می کند. یک دستگاه ریز سوزن RF کسری (FRM) میدان RF را با استفاده از آرایه الکترود برای شناسایی منبع علائم در مناطق خاص ارائه می‌کند. این نوع انرژی RF دارای حداکثر عمق نفوذ 3.5 میلی‌متر است. میکرو سوزن های غیر عایق و عایق ممکن است در دستگاه های فرکشنال RF استفاده شوند. میکروسوزن بدون عایق به عنوان الکترود عمل می کند، در حالی که دستگاه میکروسوزن غیر عایق به درم نفوذ می کند. حداکثر نواحی آسیب انعقادی حرارتی را می توان به سطوح هدف درم به جز نوک فعال میکرونیدل رساند. برعکس، دستگاه‌های میکروسوزن عایق‌شده، جریان انرژی را از طریق نوک سوزن تولید می‌کنند. درمان RF فرکشنال یک روش نسبتاً جدید در نظر گرفته می‌شود که عمدتاً برای جوان‌سازی صورت و گردن استفاده می‌شود. همچنین می تواند جذب از راه پوست داروها را افزایش داده و بهبود زخم را تسریع کند. با این حال، دستگاه های فرکشنال RF دارای خطر افزایش درد ناشی از درمان، اریتم موقت و PIH خفیف هستند. با این وجود، بروز شایع ترین عوارض جانبی دستگاه های FRM هنوز به طور قابل توجهی کمتر از درمان لیزر فرکشنال است. گزارش قبلی یک مورد نادر از اریتم و التهاب طولانی مدت 18 ماه پس از درمان FRM را توصیف کرد. استفاده از درمان FRM با سطوح انرژی بالا ممکن است نادر بودن واکنش های نامطلوب را توضیح دهد. برای جلوگیری از این اثرات، انرژی کمتری در نواحی نزدیک به استخوان مانند استخوان گونه، چانه و پیشانی اعمال می شود.

یک مطالعه آزمایشی چند مرکزی از RF تکه تکه شده با میکروسوزن‌های عایق‌شده برای درمان جوان‌سازی زیرین صورت در یک روش سه پاس استفاده کرد. کل این روش 30 دقیقه به طول انجامید و شامل حدود 1000 پالس بود و هر آزمودنی انرژی RF بالایی به میزان 11 جی دریافت کرد. زمان استراحت بیمار به 12 تا 48 ساعت کاهش یافت و عوارض جانبی مانند اریتم یا ادم در عرض چند روز از بین رفت

ترکیبی از RF درمانی و سایر فن آوری های فیزیکی
برای دستیابی به اثربخشی هم افزایی، برخی از محققین درمان RF را با سایر فناوری های آرایشی فیزیکی ترکیب کرده اند. اولتراسوند مناطقی از گرمای شدید ایجاد می کند و بافت زیر جلدی را از بین می برد. عمق نفوذ اولتراسوند به طور کلی عمیق تر از RF است. در برخی موارد، دمای عمل بسیار بالا است، به طوری که روند درمان خطر آسیب عصب صورت را افزایش می دهد. ترکیبی از درمان متمرکز RF و اولتراسوند برای جوانسازی صورت منجر به نمرات رضایت کلی بیمار می شود. در یک مطالعه، اثربخشی درمان RF با استفاده از عکس‌های بالینی توسط سه پزشک نابینا ارزیابی شد و شلی پوست بهبود یافته در قسمت‌های مختلف بدن گزارش شد.

محققان کره ای اثر هم افزایی درمان با RF تک قطبی و اولتراسوند متمرکز متمرکز را در یک جلسه درمان جوانسازی نشان داده اند. این مطالعه 22 زن با نوع پوست فیتزپاتریک 3-4 را انتخاب کرد. یک دستگاه RF تک قطبی به نام Thermage CPT System استفاده شد و به دنبال آن از دستگاه اولتراسوند متمرکز متمرکز برای بلند کردن پوست از ناحیه کامل صورت برای حدود 300 خط درمان در هر صورت استفاده شد. . پس از درمان و یک دوره پیگیری 4 ماهه، نمونه های بیوپسی ارزیابی شده نشان دهنده افزایش و ضخیم شدن فیبرهای بینابینی در سراسر درم بودند. ارزیابی بالینی بیشتر نشان داد که شلی خفیف یا بهبود یافته پوست در 95٪ از بیماران مشاهده شد.

درمان چندوجهی همراه با انرژی RF دوقطبی با انرژی نوری، از جمله درمان با نور پالسی شدید و لیزر تراپی با دیود مادون قرمز، کارایی قابل توجهی برای بهبود اریتم، تلانژکتازی و بافت پوست دارد. بیست و شش بیمار 36 تا 63 ساله تحت چهار جلسه درمانی با دستگاه هم افزایی الکترواپتیکال برای جوانسازی کامل صورت در فواصل 4 هفته ای قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل نتایج به ارزیابی عینی و ذهنی تقسیم شد. پس از درمان و یک دوره پیگیری 6 ماهه، هر دو شاخص اریتم و از دست دادن آب ترانس اپیدرمی (TEWL) به طور قابل توجهی کاهش یافته بود، در حالی که شاخص ملانین، نمرات رطوبت لایه شاخی و نمرات رطوبت درم به تدریج افزایش یافت. این بهبودها حداقل به مدت 6 ماه حفظ شد و میزان رضایت بیمار به 88% رسید.

ترکیبی از INFINI و لیزر تولیوم فرکشنال 1927 نانومتری برای از بین بردن شلی پوست استفاده شده است. پس از جلسه سوم و چهارم، صاف شدن ظاهری چین و چروک در چهار بیمار میانسال مشاهده شد. بیماران انرژی RF (7.5 وات، قرار گرفتن در معرض 30 میلی‌ثانیه) و به دنبال آن انرژی لیزر تولیوم 1927 نانومتری فرکشنال (5 وات، 10 میلی‌ژول) با شش تا هشت پاس در مجموع دریافت کردند. در پایان شش جلسه درمانی و یک دوره پیگیری 4 ماهه، اثربخشی و ایمنی این درمان ترکیبی تایید شد.

مکانیسم های RF درمانی در جوانسازی
برای دستیابی به اثر درمانی جوانسازی بهینه، تنظیم انقباض کلاژن و کوچک کردن دقیق حجم و تعداد سلول های چربی ضروری است. مکانیسم اولیه روش‌های مختلف RF مبتنی بر حرارت دادن بافت متمرکز برای تحریک دناتوره‌سازی، بازسازی، انقباض و بازسازی کلاژن است. یک دستگاه RF ذرات باردار فعال را از طریق امواج الکترومغناطیسی به ساختارهای هدف منتقل می‌کند و ذرات را مجبور به برخورد برای تولید گرما می‌کند. عمق نفوذ انرژی RF که به بیوامپدانس بافت ها، نوع RF و تنظیمات اولیه انرژی RF بستگی دارد، به دمای عمل مربوط می شود. بیوامپدانس در ترتیب آب، اعصاب، ماهیچه ها، کلاژن و چربی افزایش می یابد. عمق نفوذ با فرکانس زمانی که امپدانس ثابت است نسبت معکوس دارد، به این معنی که درمان با RF در فرکانس‌های پایین‌تر منجر به نفوذ عمیق‌تر می‌شود.

برای بهبود دائمی و غیرتهاجمی چین و چروک و شلی پوست، مهم ترین جهت گیری درم عمیق و لایه بافت نرم زیر جلدی است. هنگامی که انرژی RF رسوب می‌کند، بافت‌های نرم ممکن است در فضای بینابینی بین دو لایه به حداکثر انقباض برسند. دستگاه‌های تک قطبی RF قبلی قابلیت کنترل ضعیفی از انرژی در عمق پوست داشتند، که انرژی را در پوست سطحی آزاد می‌کرد تا به طور غیرمستقیم درم را گرم کند و در نتیجه اپیدرم را مختل می‌کرد. بنابراین، مناسب ترین دما برای انقباض کلاژن به دست نمی آید. استفاده از دستگاه‌های RF به صورت ذوزنقه‌ای معکوس می‌تواند به گرم کردن پوست عمیق‌تر و جلوگیری از فرسایش اپیدرمی و دناتوره شدن فیبرهای کلاژن کمک کند. برخی از دستگاه‌های انتخابی چربی برای تمرکز بر روی لایه بافت چربی طراحی شده‌اند که باعث می‌شود بافت چربی سریع‌تر گرم شود. نسبت به سایر لایه های بافتی غنی از خون مانند پوست و ماهیچه. این الکتروترمولیز انتخابی دمای محلی را در سطح نسبتاً پایین نگه می دارد و بدون آسیب رساندن به ساختارهای اطراف، لایه مورد نظر را با دقت گرم می کند.

فیبروبلاست ها می توانند در دمای داخلی بالای 42 درجه سانتی گراد کلاژن بیشتری تولید کنند. انرژی حرارتی RF که بر روی پوست تأثیر می گذارد منجر به یک سری تغییرات می شود: وقتی فیبرهای کلاژن در محدوده دمایی مناسب قرار می گیرند بلافاصله منقبض می شوند، اگرچه این انقباض فقط بر اساس شکستن پیوندهای هیدروژنی درون مولکولی و تغییر در ساختار مارپیچ موقت است. . تجزیه و تحلیل بافت شناسی نشان می دهد که تحریک حرارتی RF به تحریک میکرو التهابی موضعی کوتاه مدت فیبروبلاست ها کمک می کند و کلاژن و الاستین جدید در دراز مدت تولید می شود. دستگاهی که قبلاً در این بررسی ذکر شد، یک بار در هفته به مدت 4 هفته در نواحی شکم خوک ها استفاده شد و حجم کلاژن نمونه های پوست محاسبه شد. نتایج نشان داد که حجم کلاژن از 9.0 درصد قبل از درمان به 25.9 درصد در 3 ماه پس از درمان افزایش یافته است. در این مطالعه، درمان RF تک قطبی چند گذری و کم انرژی باعث آشکارترین انقباض کلاژن شد.

استفاده از RF درمانی برای پیری پوست در القای بازسازی کلاژن موثر است. یکی از مکانیسم های اساسی تشویق بیان فاکتور رشد تبدیل کننده β،34 است که می تواند باعث رشد کلاژن پوستی و تحریک ترمیم بافت شود. درمان با RF فراکسیون دوقطبی منجر به افزایش تنظیم خانواده ژن Sirtuin شد که در تنظیم انواع فرآیندهای ضد پیری و کاهش بیان ژن‌های FoxO3 و p53 مرتبط با آپوپتوز نقش دارد. تحریک حرارتی RF35 همچنین متابولیسم چربی و تخریب لیپاز تری گلیسیرید چربی را افزایش داد. القای آپوپتوز سلول چربی ممکن است مکانیسم دیگری باشد.

کاربردهای RF درمانی در زیبایی شناسی
اولین استفاده از RF تراپی در زمینه پوست برای بهبود پیری پوست بود. RF درمانی از آن زمان در جوانسازی صورت، درمان رنگ ناهموار پوست، کانتورینگ صورت و بدن و درمان بیماری های پوستی ناخوشایند استفاده شده است. علاوه بر این، RF درمانی سیستم خنک کننده پوست را دستکاری می کند و بنابراین می تواند به عنوان یک ابزار زیبایی شناسی مفید برای گرم کردن و کاهش بافت چربی عمل کند.

دستگاه آر اف در جوانسازی صورت

قسمت بالای صورت
چندین دستگاه تک قطبی RF جدید برای ترکیب با میکروسوزن ها برای محافظت از بافت ها از سطوح بالای انرژی گرمایی مهندسی شده اند. یک دستگاه RF جدید به نام AGNES  گزارش شده است که عملکرد خوبی در درمان چین و چروک های اطراف چشم دارد. یک مطالعه تغییرات مثبت پیشرونده ای را در چین و چروک های اطراف چشم با استفاده از دستگاه AGNES نشان داد و همچنین نشان داد که دستگاه RF تک قطبی با میکروسوزن بلند (1.5 میلی متر) از نظر کاهش نمره چین و چروک بهتر از یک میکروسوزن کوتاه (0.8 میلی متر) عمل می کند. 36 قابلیت حمل و عملی بودن RF درمانی در نواحی فوقانی صورت نیز آشکار شده است. مطالعه ای توسط Gold و همکاران اثرات قابل توجهی را پس از درمان جوانسازی RF در نواحی اطراف چشم تایید کرد. Nobile و همکاران 11 نیز اثر درمانی خوبی در سفت شدن پوست پیشانی پس از درمان تک قطبی RF گزارش کردند.

پایین صورت و گردن
یک مطالعه تطبیقی گذشته نگر اخیر نشان داد که درمان با دستگاه فرکشنال RF برای نواحی پایین صورت موثرتر از درمان با اربیوم ایتریم آلومینیوم کسری بود. لیزر گارنت ارزیابی ها تغییر معنی داری را در داده های دموگرافیک بین دو گروه درمانی نشان نداد. با این حال، کاهش چین و چروک در نواحی اطراف دهان، نازولبیال و خط فک پس از درمان فرکشنال RF کاملا مشهود بود. اکثر بیماران رضایت بالایی از درمان فرکشنال RF ابراز کردند. عوارض جانبی، از جمله اریتم، ادم و خشکی، در گروه RF فراکشنال آشکار نبود. یافته‌های این مطالعه با نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات قبلی مطابقت داشت.

جیانگ و همکاران 37 بهبودهایی را در چین و چروک‌های پایینی صورت و شلی که توسط TEWL پس از حداقل 5 ماه درمان فرکشنال RF و دو دوره پیگیری اندازه‌گیری شد، نشان دادند. تفاوت معنی داری بین TEWL در ابتدا و بعد از درمان مشاهده نشد. با این وجود، بیماران بهبود بافت پوست را گزارش کردند و از درمان راضی بودند. با این حال، حجم نمونه تنها به 22 بیمار محدود شد.

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده یک سو کور، محققان به این نتیجه رسیدند که چین و چروک های پایین صورت در زنان بالغ هیچ تغییر قابل توجهی پس از درمان RF دوقطبی کسری نشان نداد. یکی از گروه های آزمایشی طراحی شده بر اساس ارتباط بین درمان RF با لیزر درمانی سطح پایین بود. با این حال، لیزر درمانی سطح پایین اثر درمان RF را افزایش نداد. نتایج منفی این کارآزمایی مربوط به مدت زمان بسیار کوتاه درمان بود و اثر طولانی مدت آن بررسی نشد.

اثربخشی و ایمنی دستگاه‌های RF متمرکز با شدت بالا برای شلی پوست پایین صورت و گردن در مطالعه دیگری به‌شدت تأیید شد. اگرچه این یک مطالعه دوشاخه یا مقایسه‌ای نبود، با این وجود، نتایج شایسته بررسی است.

اندام و تنه
یک بررسی قبلی این واقعیت را برجسته کرد که دستگاه‌های RF می‌توانند برای کاهش مؤثر بافت‌های چربی، به ویژه در شکم و ران‌ها استفاده شوند. کاهش انتخابی چربی شکم و بهبود نسبی کانتور بدن بدون تأثیر بر اپیدرم و درم. یک دستگاه RF با فرکانس 27.12 مگاهرتز گزارش شده است که به طور انتخابی و موثر چربی شکم را در اپیدرم، درم و ساختارهای آدنکس خوک ها کاهش می دهد. نتایج نشان داد که لایه بافت چربی به میزان 70 درصد کاهش می یابد بدون اینکه تأثیری بر سطوح سرمی گلوکز، اوره، عملکرد کبد و سایر نشانگرهای چربی معمولی پس از چهار درمان 30 دقیقه ای داشته باشد. نقش مهمی در سفت شدن بافت لبی دارند.

اسکار آکنه و شرایط دیگر
سایر بیماری های پوستی می توانند زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار دهند. آکنه ولگاریس معمولا در نوجوانان دیده می شود و بار روانی اجتماعی سنگینی دارد. قابل ذکر است که آکنه ولگاریس اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد و باعث تشکیل اسکار دائمی می شود. یکی از انواع اسکار آکنه، اسکار آتروفیک است که می تواند به اسکارهای یخ، رولینگ و بوکس تقسیم شود. بازسازی کلاژن ناشی از تحریک حرارتی RF می تواند اسکارهای آکنه و اسکارهای یخ را با اثرات جانبی جزئی نرم کند. خطر هیپرپیگمانتاسیون پس از سه درمان فرکشنال RF با فاصله 3 هفته ناچیز است

نقاط قوت و محدودیت ها
RF درمانی با موفقیت برای بهبود زیبایی پوست استفاده شده است. در مقایسه با روش‌های معمولی جوان‌سازی، مانند لیزر درمانی و جراحی یا شاک ویو ، درمان RF مزایای زیادی برای جوان‌سازی پوست، کانتور کردن بدن و کاهش وزن دارد. RF درمانی یک روش ایمن و موثر است که جوانسازی صورت را در بیماران در سنین مختلف در سراسر جهان بهبود می بخشد. به دلیل خاصیت کوررنگی، درمان RF را می توان برای افرادی با رنگ پوست یا انواع پوست اعمال کرد. RF درمانی تحت تأثیر محتوای رنگدانه پوست قرار نمی گیرد و از این رو بر تشکیل رنگدانه پس از درمان تأثیر نمی گذارد. نکته مهم این است که RF درمانی یک ابزار غیر تهاجمی یا کم تهاجمی است که باعث ایجاد اسکار پس از درمان نمی شود. برخی از دستگاه‌های جدید RF می‌توانند مستقیماً لایه بافت هدف را بدون تأثیر بر پوست پوشاننده گرم کنند و تا حد زیادی بروز عوارض و عوارض جانبی را به حداقل برسانند. بنابراین، این تکنیک به طور قابل توجهی زمان استراحت بیمار را به چند ساعت یا چند روز به حداقل می رساند. در مطالعات قبلی، کل مدت درمان از 1 هفته تا 6 ماه متغیر بود. اثرات درمان RF می تواند برای مدت طولانی باقی بماند. ظهور دستگاه‌های RF خانگی، درمان RF را راحت‌تر و کاربردی‌تر کرده است. به استثنای مشکلات پوستی موجود، RF درمانی می تواند پوست را در برابر پیری آینده تقویت کند.

با این حال، چند محدودیت باید مورد بحث قرار گیرد. اگرچه نتایج مثبت درمان RF توسط بسیاری از محققین گزارش شده است، برخی از مطالعات شواهد آماری واضحی ارائه نکردند. علاوه بر این، تنها چند مطالعه کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بودند. برخی از مطالعات بر اساس ارزیابی‌های پزشکان و رضایت بیمار نتیجه‌گیری کردند که ممکن است به اندازه کافی عینی نباشد. علاوه بر این، چندین برند و مدل از دستگاه‌های RF با پارامترهای تنظیم متفاوت در بازار وجود دارد که درمان آنها را غیریکنواخت می‌کند. به عنوان مثال، دما، مدت زمان عمل گرمایش، و تعداد تکرار عملیات در همان مناطق بر اساس پیشنهادات ارائه شده توسط سازندگان است. برخی از عوارض جانبی درمان RF مانند درد خفیف تا متوسط در طول درمان، ادم موقت، اریتم و بروز PIH پس از درمان گزارش شده است. چنین اثرات نامطلوب ناخواسته ای را می توان با اعمال انرژی RF شخصی شده در نواحی مختلف صورت و استفاده از دستگاه های RF با سیستم خنک کننده به حداقل رساند. مراقبت های بعد از عمل باید افزایش یابد تا میزان عوارض جانبی کاهش یابد. اثرات نامطلوب مداوم و شدید درمان RF وجود دارد. افزایش زمان پیگیری در مطالعات بیشتر ممکن است به روشن شدن بیشتر اثربخشی و ایمنی طولانی مدت RF کمک کند. محدودیت دیگر این است که هنگام استفاده از برخی از انواع دستگاه های RF، مانند دستگاه های فرکشنال RF میکرونیدلینگ، به بی حس کننده های موضعی نیاز است. بنابراین، رژیم‌های استاندارد بی‌دردی قبل و بعد از عمل باید ایجاد شود.

نتیجه گیری
برای بهبود جوانسازی پوست، توسعه استراتژی های درمانی فردی و منطقی در میان گزینه های متعدد درمان زیبایی ضروری است. بارزترین ویژگی درمان RF، الکتروترمولیز انتخابی است. بنابراین، دستگاه‌های RF می‌توانند لایه‌های خاصی از بافت‌ها را با دقت گرم کنند و در نتیجه باعث انقباض کلاژن و سفت شدن پوست شوند. مزایای متعددی از دستگاه های RF در درمان شلی پوست صورت، چین و چروک و استریا وجود دارد. درمان RF دارای اثرات طولانی مدت، عوارض جانبی اندک و زمان کوتاهی برای بیمار است، به خصوص در مقایسه با درمان های تهاجمی سنتی. با این حال، استانداردهای درمانی و مشخصات عملیات RF درمانی یکسان نشده است. بنابراین، شواهد تجربی کنترل‌شده گسترده‌تری باید ایجاد شود تا کاربرد درمان RF را بیشتر بررسی کند. RF تراپی یک روش ایمن و کارآمد برای جوانسازی صورت است که برای کاربرد گسترده تر، شایسته مطالعه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا